top of page

אבחון דידקטי הוא תהליך שמטרתו לאתר ולמפות קשיי למידה כגון קשיי קריאה, כתיבה או חשבון. במסגרת האבחון נבדקות היכולות האקדמיות של התלמיד, דרכי הלמידה שלו והסיבות האפשריות לפערים או לקשיים שהוא חווה. הממצאים של האבחון מאפשרים לבנות תוכנית התאמות אישית שמטרתה לסייע בהתמודדות עם הלקות למידה ואפשר להתקדם בלימודים בצורה מיטבית.

אבחון פסיכודידקטי משלב בין מרכיבי האבחון הדידקטי לבין בחינה מעמיקה של היבטים פסיכולוגיים  (כמו יכולות קוגניטיביות, תפקודי קשב וריכוז, וכן גורמים רגשיים או התנהגותיים). האבחון נעשה על ידי פסיכולוג או צוות רב-מקצועי, ומספק תמונה רחבה ומלאה יותר, המאפשרת בניית תוכנית התאמות תוך מתן התייחסות לההשפעות הפסיכולוגיות וההיבטים הרגשיים, על היכולות הקוגניטיביות של הילד. 

מתי עושים אבחון דידקטי?

כאשר עולה חשד לקשי למידה ממוקדים כמו קריאה, כתיבה או חשבון. אבחון דידקטי נותן מענה כאשר יש צורך לאתר לקות למידה ולהבין את רמת התפקוד הלימודי ואת שיטות הלמידה של הילד, אבל אין בהכרח אינדיקציה לסוגיות רגשיות/פסיכולוגיות מורכבות או לקשיי קשב וריכוז משמעותיים.

מתי עושים אבחון פסיכודידקטי?

כאשר מעבר לקשי הלמידה, קיים חשד לגורמים נוספים המשפיעים על תפקוד הילד: קשיי קשב וריכוז, קשיים רגשיים או התנהגותיים. כשנדרש להעריך גם את יכולותיו הקוגניטיביות (כגון תפקודי זיכרון, מהירות עיבוד, אינטליגנציה) ואת המצב הרגשי והחברתי של הילד. את ההחלטה לגבי הסוג האבחון הנכון לכל מקרה לגופו, יש לקבל יחד עם צוות המכון. 

© 2012  מכון א.ל.מ.ה רמת השרון - כל הזכויות שמורות

bottom of page